Česká republika je dlouhodobě upozorňována na velké nerovnosti ve vzdělávání a pandemie Covid-19 tuto situaci umocnila. Byli jsme zemí, která uzavřela své školy v porovnání s ostatními zeměmi na nejdelší dobu. Děti tak zůstaly odkázány na své rodinné zázemí, školy mohly konat svoji socializační a kompenzační roli jen velmi omezeně. Kde se dařilo nerovnostem úspěšně čelit? Jaké projekty dokázaly vzniklé nerovnosti úspěšně kompenzovat, či alespoň zmenšit?
EDUína 2021 reflektuje, jak se letošní pandemická situace projevila ve vzdělávání. Do letošního ročníku bylo možné přihlásit projekty a aktivity z formálního i neformálního vzdělávání z doby distanční výuky, jejichž cílem bylo zmenšovat rozdíly mezi dětmi a kompenzovat jejich kognitivní i sociální handicapy. Cena je určena také pro projekty, které se soustředí na vyrovnávání rozdílů ve fázi po návratu dětí do prezenční výuky a v době prázdnin.
Slavnostní vyhlášení proběhlo 1. prosince.
Gratulujeme vítězům a děkujeme všem projektům, které se do ceny přihlásily.
Přihlášené projekty najdete v KATALOGU.
Podívejte se na slavnostní vyhlášení ceny EDUína 2021online
Ocenění
1.místo: Budoucí učitelé v akci – Ústav školní pedagogiky, Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně
Projekt je zaměřený na zapojení budoucích učitelů do „záchranné akce“ rodinám a školám po přechodu na distanční výuku. Cílem projektu bylo najít cestu k systematické pomoci dětem a rodinám, které i za běžné situace prožívají školní neúspěch. Studenti učitelských programů tak zároveň získávají potřebné zkušenosti v učitelské přípravě.
Porota oceňuje vítězný projekt za systémové a nadčasové řešení nerovností ve vzdělávání. Projekt zapojuje studenty pedagogiky a zprostředkuje jim zkušenost, která v běžné pedagogické praxi není obvyklá. Zároveň propojuje všechny důležité aktéry vzdělávání – školu, zřizovatele a univerzitu, která navíc tuto zkušenost reflektuje v přípravě budoucích učitelů.
2.místo: Doučování žáků a letní příměstské kempy v Ostravě – statutární město Ostrava
Město Ostrava reagovalo na potřebu zmírnit negativní dopady pandemie COVID-19 na žáky a ve spolupráci se základními školami, neziskovými organizacemi a středisky volného času byly realizovány vzdělávací příměstské tábory a skupinové i individuální doučování žáků.
Porota ocenila inovativní a inspirativní přístup v řešení rozdílů ve vzdělávání. Město aktivně propojuje základní školy, neziskové organizace a střediska volného času a ukazuje, že zřizovatel může být hybatelem změn v českém školství.
3.místo: Doučujte.cz: kuchařka doučování – Člověk v tísni, o. p. s.
Člověk v tísni se doučování sociálně znevýhodněných dětí věnuje 13 let. Po tuto dobu, ale zejména během pomoci při distanční výuce se v rámci organizace podařilo shromáždit řadu tipů a zdrojů k doučování. Na webu Doucujte.cz sdílí toto své know-how pro pomoc doučujícím.
Jedná se o projekt, který v dnešní vzdělávací době doučovací nabízí doučujícím a doučovaným řadu cenných materiálů, doporučení a odkazů.
Speciální uznání poroty – Digistories: Nela – Člověk v tísni, o. p. s.
DigiStories: Nela je unikátní audiovizuální simulace, která školám přináší možnost probrat s žáky citlivé téma kyberšikany interaktivní a poutavou formou. Příběh realisticky ukazuje průběh kyberšikany, vtáhne účastníky do děje a žáci pochopí podobu i následky šikany v prostředí internetu pomocí vlastního prožitku.
Porota také vyzdvihla projekt Digistories: Nela. Tento projekt velmi nadčasově reaguje na aktuální situaci a podle poroty si zaslouží pozornost a ocenění.
Zuzana Hronová : Bez kvalitních učitelů zůstanou regiony dál chudé. Zbytek Česka na ně bude doplácet
Zuzana Hronová zpracovává ve svých článcích zásadní témata z oblasti školství systematicky a přináší spektrum odborných pohledů i konkrétní příklady řešení, které při své práci nachází. Umí ve své novinářské praxi velmi precizně pracovat s informacemi a daty a zasazovat je do celkového kontextu. Problémy popisuje přesně a bez zjednodušení; formou, která je přístupná i pro čtenáře, kteří se potřebují s tématem seznámit. Článek Bez kvalitních učitelů zůstanou regiony dál chudé. Zbytek Česka na ně bude doplácet, za který je ocenění uděleno, podrobně analyzuje důležitý aspekt nerovnoměrné kvality českých škol a příčiny, které k této nerovnosti vedou, naznačuje i odborníky doporučené cesty řešení.
Daniel Münich
Za etablování a rozvoj oboru ekonomie vzdělávání, za důsledný vědecký evidence based přístup založený na datech ve svých výzkumech a v neposlední řadě za mnoho analýz reflektujících aktuální problémy českého vzdělávání a společnosti, které dokáže nejen akademicky velmi fundovaně zpracovat, ale následně i srozumitelně tlumočit veřejnosti i politikům.
Finalisté ceny EDUína 2021
Projekt je zaměřený na zapojení budoucích učitelů do „záchranné akce“ rodinám a školám po přechodu na distanční výuku. Cílem projektu bylo najít cestu k systematické pomoci dětem a rodinám, které i za běžné situace prožívají školní neúspěch. Opírá se o síť mateřských a základních škol ve Zlíně. Jádrem pomoci jsou studenti učitelských programů. Studenti zároveň získávají potřebné zkušenosti v učitelské přípravě. Jejich snaha zlepšuje současné i budoucí možnosti neprospívajících dětí.
Ústav školní pedagogiky, Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně
DigiStories: Nela je unikátní audiovizuální simulace, která školám přináší možnost probrat s žáky citlivé téma kyberšikany interaktivní a poutavou formou. Příběh realisticky ukazuje průběh kyberšikany, vtáhne účastníky do děje a žáci pochopí podobu i následky šikany v prostředí internetu pomocí vlastního prožitku. Díky tomu budou odolnější a v případě, že se s kyberšikanou setkají i v reálném životě, budou schopni adekvátně reagovat.
https://www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/interaktivni-materialy/digistories-nela
JSNS, vzdělávací program organizace Člověk v tísni
Doucujte.cz: metodické tipy, doporučení a odkazy pro doučovatele shromážděné na základě zkušeností s doučováním.
Člověk v tísni se doučování sociálně znevýhodněných dětí věnuje 13 let. Po tuto dobu, ale zejména během pomoci při distanční výuce se v rámci organizace podařilo shromáždit řadu tipů a zdrojů k doučování. Na webu Doucujte.cz sdílí toto své know-how pro pomoc doučujícím. Jsou zde tipy pro jednotlivé předměty i metodická doporučení pro prezenční i online doučování. Web je dál doplňován.
Člověk v tísni, o.p.s.
Město Ostrava reagovalo na potřebu zmírnit negativní dopady pandemie COVID-19 na žáky plnící povinnou školní docházku podporou aktivit na obnovu pracovních a studijních návyků žáků a jejich zájmu o vzdělávání, aktivit vedoucích ke zmenšení rozdílů vzniklých ve vzdělávání a obnově sociálních vztahů žáků s vrstevníky. Ve spolupráci se základními školami, neziskovými organizacemi a středisky volného času byly realizovány vzdělávací příměstské tábory a skupinové i individuální doučování žáků.
Statutární město Ostrava
HOST věří, že jaké dětství připravíme našim dětem, takový bude svět. Proto jsou v centru našeho zájmu právě rodiny, kde rodiče nemohou, nebo neumí pečovat o své potomky. Jejich děti jsou často na okraji zájmu, zanedbané či strádající.
Dlouhodobým a pravidelným kontaktem, přímo v domovech rodin pomáhají terénní pracovnice a dobrovolnice HOSTu překonat krize. A to s cílem zlepšit rodinné vztahy a vzorce chování. Doprovázejí, podporují a učí je, jak se ujmout odpovědnosti…protože dětství nepočká.
HoSt Home-Start Česká republika, z.ú.
Klubík ZŠ Ruská Litvínov je alternativa školní družiny pro děti s odlišnými životními podmínkami. To se často negativně podepisuje na úrovni jejich domácí přípravy a přístupu ke vzdělávání. Pro děti je Klubík zdarma. Dětem se zde pedagogičtí pracovníci věnují individuálně. Činnosti v Klubíku jsou koncipovány jako naučné, tvořivé i relaxační. Nechybí doučování, příprava na další školní den, psaní úkolů či nachystání pomůcek potřebných k výuce. Činnost pokračuje v létě prázdninovou školičkou.
https://zs.zsruska.cz/?s=klub%C3%ADk
ZŠ Ruská Litvínov
Online kurz je určen asistentům pedagoga a učitelům, kteří pracují s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí ve vzdělávání. Kurz pomáhá zvýšit citlivost v rozpoznání příčin sociálního znevýhodnění a pomáhá identifikovat, jaký typ podpory těmto žákům poskytnout. Kurzem provází žák základní školy, na jehož příkladu ukazujeme, jaký typ podpory povede k naplnění jeho potřeb a ke zvyšování jeho školní úspěšnosti. Vývoj portálu kurzu a odborné konzultace zajistila firma Educasoft Solutions s.r.o.
https://kurz-asistenti.clovekvtisni.cz/
Člověk v tísni, o.p.s.; autorky kurzu – Adéla Lábusová, Alexandra Petrů
Společnost, Romodrom, o.p.s., nabízí ve Slaném služby v rámci projektu Podpora inkluze ve Slaném. Cílem tohoto projektu je udržet děti ohrožené sociálním vyloučením v běžném vzdělávacím proudu. Provozujeme předškolní vzdělávací centrum, podporujeme žáky ZŠ v jejich vzdělávání a jejich rodinám se snažíme zajistit pomoc v náročných životních situacích, aby měly prostor se rozvoji svých dětí věnovat. K dětem a jejich rodičům přistupujeme s respektem a hledáme řešení, které je vždy v zájmu dítěte.
https://https://romodrom.cz/cs/co-delame/vzdelavani/podpora-inkluze-ve-slanem/
Romodrom, o.p.s.
Třídní kolektivy se na jaře roku 2021 setkávaly po dlouhém náročném čase odloučení. Jako skauti a skautky jsme v této situaci nabídli své zkušenosti s prací se skupinou a posilováním vzájemných vztahů.
Proto vznikl jednodenní program (SI) zpátky ve škole.
https://www.skautskyinstitut.cz/si-zpatky-ve-skole
Skautský institut
V programu „Učí (se) celá rodina“ pomáháme ohroženým dětem překonávat problémy se školou, a tak usilujeme o to, aby děti z chudých rodin měly lepší životní šanci na uplatnění ve společnosti. Naši pedagogové tyto děti navštěvují pravidelně u nich doma, doučují je a pomáhají jim zvládat školní požadavky.
V době distanční výuky jsme svou činnost rychle přizpůsobili nové situaci a prakticky pomáhali více než 100 ohroženým dětem, aby neztratily kontakt se školou a nepřišly o možnost vzdělávat se.
Aufori, o.p.s.
Odborná porota
lektor inkluzivních a outdoorových kurzů
Původním povoláním zemědělský inženýr si doplnil pedagogické vzdělání těsně před Sametovou revolucí – právě zavčas, aby pak mohl od roku 1989 třicet let vést brněnské středisko volného času Lužánky, které se postupně stalo největším v ČR. Dlouholetý oddílový a táborový vedoucí, lektor outdoorových kurzů o spolupráci, inkluzi a manažerských dovednostech v Prázdninové škole Lipnice, Lužánkách, organizaci AISIS a Národním pedagogickém institutu ČR, spoluautor vzdělávacího projektu „Dokážu to?“, spolupracovník České školní inspekce v oblasti zájmového vzdělávání. Do Auly slávy EDUína byl uveden v roce 2019.
šéfredaktorka webu Učitelské listy
Vystudovala Pedagogickou fakultu UK, obor český jazyk – dějepis – výtvarná výchova a 30 let učila na 2. stupni základních škol v Praze. Od roku 1990 pracovala ve výborech učitelských organizací Pedagogický svaz, Přátelé angažovaného učení (PAU), Nezávislá mezioborová skupina pro transformaci vzdělávání (NEMES) a Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV), kde působí jako čestná členka dodnes.
Od roku 1993 vydávala 15 let (bez dotací) měsíčník Učitelské listy, dnes edituje jako koníčka stejnojmenný web. Podílela se na práci redakčního týmu Bílé knihy. Byla oceněna medailí MŠMT a cenou EDUína.
ředitelka ZŠ Eden
Vystudovala jsem pedagogiku na FF UK a během prvních let praxe jsem si uvědomila, jak úžasné povolání jsem si vybrala. Baví mě sledovat pozitivní změny ve vzdělávání a vážím si všech, kteří ke zvyšování kvality vzdělávání přispívají, ať už jsou to organizace nebo jednotlivci. V současné době jsem lektorkou programu Škola podporující zdraví, působím jako jeden z garantů pilotáže Systému podpory začínajících učitelů. Už 14 let pracuji jako ředitelka základní školy, a i když vnímám velkou odpovědnost, moje práce mi stále přináší víc radosti než starostí
ředitelka ZŠ Smart
Klára Koubská vystudovala PedF UK v Praze, obor anglický jazyk a literatura. Pracovala v neziskovém sektoru na vzdělávacích projektech pro školy a firmy. Od roku 2014 je ředitelkou inovativní Základní školy SMART v Roudnici nad Labem. Ve škole se věnuje tématu klíčových kompetencí, efektivního hodnocení a budování školní komunity, vyučuje společenskovědní předměty. Pracuje také jako pedagogický mentor a kouč. V roce 2020 vyhrála cenu EDUína s projektem BUDDIES PROGRAM ONLINE.
vedoucí komunikace EDUin
Pochází z Olomouce, kde taky na pedagogické fakultě vystudovala češtinu a společenské vědy, na filozofické fakultě pak žurnalistiku. Několik let působila v domácí redakci Českého rozhlasu, později také na CNN Prima NEWS. Všude se věnovala hlavně pokrývání témat z oblasti školství a vědy. Aby se informace o vzdělávání dostaly k co největšímu počtu lidí, se snaží i teď.
redaktor Seznam Zpráv
Vystudoval žurnalistiku na FSV UK. Působí v redakci Seznam Zpráv. Nejprve psal o sportu, ale rychle přeběhl k domácímu zpravodajství a začal se věnovat školství. Nejvíce ho trápí sociální nerovnosti ve vzdělávání a snaží se o nich psát tak do hloubky, jak to jen internetová žurnalistika umožňuje. Loni získal cenu EDUína Media.
programová manažerka v Nadaci OSF a Nadačním fondu Eduzměna
Vystudovala psychologii na Karlově univerzitě a od studií se zaměřuje na dětskou a rodinnou psychologii a terapii. Má více než 15 let zkušeností s prací s dětmi s různým druhem znevýhodnění a jejich rodinami. V současné době vede v Nadaci OSF několik programů zaměřených na oblast rovných příležitostí, aktivního občanství a demokracie. Aktuálně je zodpovědná za aktivity věnující se společnému vzdělávání, včasné péči, advokační podpoře organizacím občanské společnosti či nezávislé mediální scéně. Stála u zrodu Nadačního fondu Eduzměna, se kterým nadále částečně spolupracuje.
Zakladatel organizace Služby a školení MB
Založil neziskovou organizaci Služby a školení MB, z.ú., ve které 20 let působil zároveň v pozici ředitele. V současné době působí jako zakladatel a člen správní rady. Věnuje se realizaci mezinárodních projektů a inovací ve vzdělávání a vzdělávacích systémů. Je členem několika pracovních skupin zabývajících se přístupem k aktivnímu stáří.
vysokoškolská učitelka
Jana Straková vystudovala MFF UK, obor fyzikální elektronika a optika. Titul Ph.D. v oboru pedagogika získala na Pedagogické fakultě MU. V roce 2016 byla jmenována docentkou na Pedagogické fakultě UK, kde v současnosti pracuje jako akademická pracovnice v Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání. Vyučuje v magisterském a doktorském studiu a zabývá se výzkumem zaměřeným na vzdělanostní nerovnosti. Spolupracuje s řadou českých i zahraničních nevládních organizací a think tanků i s institucemi státní správy.
Head of Communication společnosti Livesport
Vystudoval žurnalistiku na FSV UK. Po letech strávených v Lidových novinách přišel v roce 2008 do české technologické firmy Livesport, ve které má v současnosti na starosti komunikaci. Je členem správní rady EDUinu, jehož generálním partnerem se Livesport stal v roce 2019.