Podpora inkluze ve Slaném
Web projektu: https://romodrom.cz/cs/co-delame/vzdelavani/podpora-inkluze-ve-slanem/
Soubor k projektu: Chybějící příloha
Obsah: Projekt Podpora inkluze ve Slaném nabízí komplexní podporu v oblasti vzdělávání dětem i jejich rodinám. Cílem tohoto projektu je udržet děti ohrožené sociálním vyloučením v běžném vzdělávacím proudu. K dosažení tohoto cíle realizujeme několik klíčových aktivit: 1. Aktivní vyhledávání a oslovování rodin dětí, které se předškolního vzdělávání ještě neúčastní - v rámci této aktivity se snažíme vyhledávat rodiny s předškolními dětmi. Motivujeme je k umístění dětí do běžné MŠ, popř. do našeho vzdělávacího centra. Z dosavadních zkušeností je zřejmé, že dítě, které vyrůstá v málo podnětném prostředí a žádného předškolního vzdělávání se neúčastní, má velmi malé šance na úspěch při nástupu do ZŠ. 2. Rozvoj prosociálních, kognitivních a emočních dovedností u dětí v předškolním vzdělávání a výchově - v rámci této aktivity provozujeme vzdělávací centrum pro předškolní děti. Dětem, které se nám nepodaří umístit do běžného vzdělávacího proudu, nabízíme možnost docházet k nám. Při výuce využíváme metodu Montessori, která se ukazuje jako velmi vhodná pro naše děti, které často přicházejí z méně podnětného prostředí. Není naším cílem vzdělávat děti v segregovaném prostředí. Proto se snažíme namotivovat rodiče k umístění dítěte do běžné MŠ. Naše centrum umožňuje přivyknout harmonogramu a povinnostem školského zařízení a usnadní dětem i jejich rodičům (a vlastně i školám) přechod do MŠ, přípravné třídy, popř. ZŠ. 3. Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem - pro žáky ZŠ nabízíme možnost doučování. V průběhu projektu se ukazuje, že tato služba neslouží pouze pro podporu vzdělávání, ale stalo se z ní místo, kde se děti cítí bezpečně a nemají problém s námi řešit své problémy (školní i soukromé). To nám otevírá možnost pracovat s každým z nich individuálně s ohledem na kontext životní situace. Tato služba se ukázala jako nepostradatelná v době uzavření škol způsobené pandemií. Naše děti se ze dne na den ocitly naprosto mimo vzdělávací systém. V tomto období jsme byli schopni pokrýt více než 30 žáků, ať už poskytnutím techniky, poskytnutím prostor a podpory při distanční výuce, komunikací se školami a vyhledávání žáků, kteří se výuky neúčastnili prakticky vůbec. Současně jsme se snažili namotivovat rodiče, aby oni i jejich děti zůstali alespoň v minimálním kontaktu se školou. 4. Podpora a spolupráce s rodiči - bez této aktivity by nebyly naše služby zdaleka tak efektivní. Můžeme pracovat pouze s dětmi, ale bez spolupráce s rodiči je to mnohem těžší a často naše úsilí končí ve slepé uličce. Snažíme se rodiny namotivovat k většímu důrazu na vzdělávání jejich dětí. Podporujeme je v komunikaci se školou a ostatními institucemi. Do těchto komunikací vstupujeme v roli podpory, kdy se snažíme vysvětlit možnosti obou stran tak, aby bylo možné dojít k vzájemné dohodě. Vždy se snažíme zasahovat až v situaci, kdy je zřejmé, že rodič situaci sám nezvládne. Současně vždy respektujeme rozhodnutí rodiče jako konečné, přestože s ním vždy nemusíme souhlasit.
Dopad: Projekt začal s realizací v 05/19. CS projektu jsou děti ohrožené sociálním vyloučením a jejich rodiny. Zaměřujeme se na předškolní děti (3-7 let) a žáky ZŠ. Působíme ve městě Slaný a jeho okolí. Vyloučených lokalit je na území města celkem 7 a dle odhadů v nich žije cca 3 - 3,5 %. V současné době prošlo našimi službami 72 rodin, což je cca 35 dětí předškolního věku a cca 50 žáků ZŠ. Primární dopad našich služeb se týká dětí a žáků ZŠ, které se snažíme udržet v běžném vzdělávacím proudu. To však není příliš efektivní, pokud se do tohoto procesu nezapojí i zákonní zástupci našich dětí. Pokud naše rodiny řeší existenční problémy (bydlení, finance, zdraví, násilí,...), je zřejmé, že vzdělávání dětí nebude prioritou. Proto se snažíme s rodinou pracovat komplexně. V popředí našeho zájmu je vždy dítě, ale pokud vyrůstá v domově, kde dochází ke konfliktům v důsledku výše zmíněných problémů, není možné, aby ve školním prostředí prosperovalo. Často řešíme situace, které zdánlivě se vzděláváním nesouvisí. V těchto případech vstupují do jednotlivých kauz relevantní instituce (NNO, ZŠ, MŠ, OSPOD, ÚP, PPP,...). Naším dílčím cílem je usnadnit přechod dětí z předškolního do školního vzdělávání a pokusit se je udržet v běžném vzdělávacím proudu do zdárného ukončení v ZŠ. Zdárným ukončením je myšleno, že žák opouští ZŠ až v 9. třídě. Pokud se nám podaří dítě vyhledat včas a rodina je ochotna naše služby využít, přechod dětí do běžné MŠ, popř. ZŠ většinou probíhá téměř bez komplikací. Rodiče jsou zvyklí a ochotní komunikovat, řešit případné problémy a mají ve vzdělávací systém větší důvěru. Máme však i případy, kdy se nám nedaří rodinu dostatečně motivovat a docházka dítěte je velmi sporadická. Zde se snaží působit koordinátor pro rodiče přímo v domácnosti rodiny. Také se stává, že se rodina odstěhuje neznámo kam a my s ní ztratíme veškerý kontakt. Následně provázíme dítě základním vzděláváním. Komunikujeme se školou na úrovni vedení, ale i jednotlivých pedagogů. Zapojujeme rodiče do dění ve škole a pomáháme žákům se zvládnutím učiva tam, kde už kompetence rodiny nestačí. Stává se, že nám někteří žáci nedokončí základní vzdělávání v 9. tř., ale opouští školu o ročník níž. Jde se o děti, které se do našich služeb dostaly v době, kdy už měly za sebou opakování některého z ročníků, a nebylo v našich silách školu přesvědčit, aby nechali žáky 9. třídu dokončit. Přesto se nám podařilo tyto děti umístit na učební obor a pokračují ve vzdělávání. Dopady projektu mají dlouhodobější efekt. Rodiče našich dětí tak aplikují kompetence získané u nás i v následujícím vzdělávání svých dětí. Dobře také funguje efekt "dobrých referencí". Často se stává, že okolí rodiny, která svěří dítě do našich služeb, přehodnotí své předsudky vůči majoritě, naváže s námi spolupráci a přehodnotí nedůvěru vůči většinové společnosti. Dle zdrojů MŠMT každý žák, který zdárně dokončí základní vzdělávání, přinese (popř. ušetří) do státního rozpočtu 13 mil Kč. Tato částka nám vystačí min na 4 roky.
Proces a kvalita: V rámci realizace projektu se snažíme o zapojení všech relevantních aktérů, kterých se vzdělávání dětí ať už přímo nebo okrajově týká. Pokud se rodina potýká s existenčními problémy, mnoho prostoru pro motivaci ke vzdělávání dětí nezbývá. V takových případech se velmi osvědčila spolupráce se sociálními službami, které v rámci naší organizace nabízíme. Pokud už naše odbornost nestačí, konzultujeme jednotlivé zakázky se službami, popř. naše klienty předáme přímo do jejich péče. To nám umožňuje řešit situaci jednotlivých rodin komplexně (bydlení, zaměstnání, finance,...). Tento způsob je mnohem efektivnější, než na rodiny vyvíjet tlak ohledně vzdělávání jejich dětí bez ohledu na jejich životní situaci. Spolupráce funguje i ze strany sociálních služeb směrem k nám. Pokud náš pracovník vytipuje rodinu, která by ve vzdělávání potřebovala podpořit, nabídne jí naše služby. Od začátku realizace se nám podařilo navázat nadstandartní vztahy se ZŠ a to jak na úrovni vedení, tak i jednotlivých učitelů. To nám umožňuje s dětmi pracovat individuálně a otevírat konstruktivní diskusi mezi školou a rodiči. Škola má také možnost naším prostřednictvím poznat situaci rodiny v širších souvislostech a neomezovat své hodnocení např. nevhodného chování pouze na základě chování v rámci třídy. Velmi často spolupracujeme i s odborem sociálních věcí a školství. Motivujeme rodiče, aby, pokud jsou pod dohledem, s tímto odborem aktivně spolupracovali, na základě uzavřených trojdohod (my, zákonný zástupce, OSPOD) se snažíme najít nejvhodnější řešení konkrétních situací. Tato spolupráce se ukázala jako velmi výhodná při vypuknutí pandemie a následném uzavření škol. Při přechodu na distanční výuku se většina našich dětí ocitla mimo vzdělávací systém. To nás postavilo do situace, kdy jsme museli lehce improvizovat. Koordinovali jsme komunikaci mezi školou a rodinou. Dětem jsme zajišťovali IT vybavení, podporu při vzdělávání, těm, které se nemohly vzdělávat doma (nedostatek soukromí, domácnost bez elektřiny, neznalost IT), jsme umožnili online výuku v našich prostorech. U dětí, kde nebyla online výuka vhodná, jsme domluvili offline výuku a těmto dětem jsme poskytovali při vzdělávání podporu. Po celou dobu distančního vzdělávání jsme se snažili udržet alespoň minimální kontakt mezi rodinami a školou. Když na podzim následujícího roku skončila prezenční výuka, měli jsme už systém tak dobře nastavený, že jsme bez větší problému opět přešli na distanční výuku. Tato situace se dotkla mnohem více rodin a naše cílová skupina se výrazně rozšířila.
Reference: Mgr. M. Šindler - ředitel Základní školy Slaný - 602 141 690, Ing. Věra Bělochová - ředitelka ZŠ Slaný Háje - 312 510 081
Jméno organizace, či jednotlivce: Romodrom, o.p.s.
Cílové skupiny: neformální vzdělávání